PIDATO ISU POSTING GRADUAN ISMP (UPSI)

Posted on 11:39 PM
Insya Allah, suara mahasiswa kembali bergema.. Kebajikan terus menjadi teras utama perjuangan.. Ayuh kita sama2x turun memberi sokongan kepada wakil suara kita.. Jangan lupa janji kita.. Hidup! Hidup! Mahasiswa..


Reactions: 

Himpunan Penerangan Isu Penempatan Guru pada 3 November 2011

Posted on 11:31 PM


Salam: Mohon sahabat2 fakulti Pendidikan untuk turun ke Himpunan Penerangan Isu Penempatan Guru pada 3 November 2011 jam 12.00 Tengahari di hadapan Dewan Budiman. Semua warga Fakulti Pendidikan diharapkan dapat turun memberikan sokongan... "Bersama Mahasiswa Merealisasi Varsiti"-

Reactions: 

LARIAN SERENTAK 1 MURID 1 SUKAN

Posted on 8:55 PM




JOM RAMAI-RAMAI MEMERIAHKAN LARIAN SERENTAK 1 MURID I SUKAN PADA 2 JULAI INI DI SELURUH NEGARA

Reactions: 

laman web pendidikan terbaik utk para guru dan murid

Posted on 12:50 AM
Guru-guru boleh menggunakan kaedah dalam laman web ini semasa proses p &p..Nota , aktiviti dan penilaian yang lebih interaktif dapat menarik minat murid dengan lebih cept..

selamat melayari web ini dan sama2 berkongsi ilmu





SELAMAT MENCUBA


Reactions: 

why i love islam

Posted on 2:57 PM







What I love about Islam is that any practice that it teaches has hikma (wisdom) and such a clear purpose behind it and so many benefits. Today I was waiting outside a supermarket In Brooklyn, and this black kid walked pass me about 15 years old. He saw me dressed in Islamic clothing kind of like a tobe and he said.

“Yo it’s your holiday right?”.

I replied “na not yet but we are fasting for 30 days”.

then he said “werd, that means ya can’t eat right”.

I said “Yup from sunrise to sunset”. Then he said "yo how you be doing that?".

I told him "people die all the time around the world because they don’t have food, and plus it makes us stronger”.

Then he said “Yo i feel you man”, “Waalaikumusalam”. I was happy to hear him say that in his Brooklyn accent, which i also possess as you can see.

But anyhow what I wanted to say was that anytime a person questions what we are doing because we are Muslim, so many thoughts automatically come into our head, that can make them think why Islam is so official. Especially when they question our prayers.

My first answer is that you can compare praying to taking a bath except it cleans our hearts and brings us back to our purpose in life, but on top of that, what other religion prays to God 5 times a day, this is why Islam is the truth, and when we are praying and we go into sajdah, we are bowing down and that is the highest level of Submission to Allah.

Another thing which I love about Islam is the brotherhood. The other day i was speaking to a non Muslim about Islam, an African American. I first told him that Islam was the first Religion to Eliminate Racism (Mashallah the same day he took shahadah, Inshallah Allah guide him), and in a beautiful Hadith our Prophet Muhammad said:

"There is no superiority for an Arab over a non-Arab, nor for a non-Arab over an Arab. Neither is the white superior over the black, nor is the black superior over the white -- except by piety."
Rasulullah SAW words in his final sermon

Especially in Brooklyn, if you enter a mosque, at least around my way, you see all types of brothers, Black, White, Arab, Desi, Spanish, and Islam came with this gift, and there is no person in history that came before Our Prophet with this teaching of equality.

So what im saying is be yourself, be Muslim, today i saw so many Jews wearing yamachas whatever that’s called, and it made me think I should wear a kufi, its my religious symbol, and if we do follow our Beloved Prophet Muhammad more and more we will see the significant change in our life’s. Just by doing little things, Non Muslims will question our practices as the kid did today, and Alhumduillah as a result I was able to open his mind up.

So Inshallah let’s Keep it Real and Remember that first and foremost we our Muslims, We all Submit To the Will of Allah. We can make such a big difference by reviving the sunnah in any way we can and this is another reason why i love Islam, anyone hating on Muslims, Stop watching the News, Go pick up some real books and read, read and learn why this Religion is so beautiful.

Inshallah Allah helps us all in this life, Ameen!


Reactions: 












































Sebuah showcase nasyid yang terbesar dalam sejarah industri nasyid Malaysia iaitu Showcase Amal Shuhada At-Taqwa akan diadakan seperti berikut:

Tarikh: 11 Jun 2011
Hari: Sabtu
Jam: 8.30 malam
Tempat: Dataran Kemerdekaan, Shah Alam
Masuk: Percuma


Showcase ini diilhamkan oleh Munsyid Malaysia (Majlis Usrah Nasyid Malaysia) susulan daripada kejadian menyayat hati yang melanda Rumah Anak Yatim dan Anak Hidayah Madrasah At-Taqwa pada 27 Mei 2011 yang lalu.

Seramai 50 artis nasyid tempatan, (dan ramai lagi) akan menyertai showcase ini yang akan menggabungkan hampir kesemua artis nasyid ternama tanah air termasuk Raihan, Hijjaz, Rabbani, Inteam, Nowseeheart, Saujana, UNIC, Nazrey Johani, Hafiz Hamidun, Muadz, Far East dan ramai lagi. Aisyah juga akan turut sama memeriahkan showcase tersebut sebagai artis undangan.

Showcase amal ini menerima tajaan hampir keseluruhan sudut, dan kesemua artis-artis nasyid yang terlibat adalah tanpa bayaran. Tujuannya, untuk mengumpul dana yang akan disalurkan terus kepada Persatuan Anak-Anak Yatim Malaysia (PAYM) untuk diurus dan ditadbir dan pembangunan semula Rumah Anak Yatim dan Anak Hidayah Madrasah At-Taqwa.

Kepada mana-mana badan-badan korporat, syarikat dan dermawan yang berhajat untuk menyumbang, boleh berhubung terus dengan Azadan Rabbani (019-211 0300) atau Isman Hijjaz (03-6140 8280) atau boleh juga menyumbang terus kepada Rumah Anak Yatim dan Anak Hidayah Madrasah At-Taqwa dengan bank-in kepada:

PERSATUAN ANAK-ANAK YATIM MALAYSIA
Maybank: 5641 3730 0901



kredit from : beautifulnara.com

Reactions: 

my work in school

Posted on 12:22 PM
Sebagai seorng guru pelatih, kami telah di tugaskan untk mengajar dalam opsyen kami iaitu dalam subjek KEMAHIRAN HIDUP BERSEPADU...aku di beri jadual utk mengajar subjek khb (ert) bagi tingkatan 2 dan pendidikan sivik dan kewargenegaraan bagi tingkatan 1..inilah jadual mengajar aku yg amat padat gakla.....































ni plak peta kelas....mne la tau kang tsalah msuk kelas plak..tpi utk subjek kh sng jer smua kt bengkel...























Reactions: 

Nora Elena di adaptasi dari novel Kasih Yng Suci

Posted on 6:04 PM


















SINOPSIS NORA ELENA


Sepuluh tahun yang lalu, kesucian Nora Elena dinodai. Andai masa boleh diulang kembali, pasti jiwanya tidak punah. Tapi dia sedar, takdir hidup tidak memihak kepada sesiapa. Saiful Idham, tunangnya pergi kerana tragedi ini. Tiba-tiba muncul Seth menawarkan diri utk menjadi suaminya. Nora Elena keliru…Ternyata doa Seth dimakbulkan. Sepuluh tahun dia menjejaki gadis itu. Nora Elena, cinta yang bermula dari pandang pertama. Namun kenyataan tidak seindah impian. Hangatnya asmara Seth, namun hanya dia yang terbakar sendiri. Rasa cinta isterinya tidak dapat disentuh walaupun hakikatnya mereka berkongsi ranjang yang sama. Jiwa lelakinya merintih. Nora Elena bagai bayang-bayang yang tidak dapat dipegang.“Hakikatnya, aku suami dan kamu isteri. Perkahwinan ini adalah simpulan mati. Hanya maut yang akan memisahkan kita berdua.” tegas Seth">Tapi mengapa Elena menjadi wanita asing dalam perkahwinan ini? yang selama ini disimpan kemas akhirnya terbongkar. Sebenarnya… Sethlah lelaki durjana itu. Menodainya atas alasan kerana kasihnya yang suci! Lelaki adalah nafas hidup dan wanita adalah nadi jiwa… saling memerlukan dan mencintai. Dan cinta itu maknanya saling memberi dan menerima. Nora Elena akhirnya reda menerima Seth. Dia tidak akan menoleh lagi kerana lelaki itulah syurganya di akhirat nanti.

Reactions: 

sepetang berjalan2 midvalley

Posted on 4:03 PM
selasa lps bosan nyer psl aku mengjak ank buah utk menonton wyang citer yg tgh famous skrng kt panggung..pirates of the carribbean..walaupn tiketnyer mahal gak 13 ringgt maa asl dh naik ek...xpela nsib cite tu best....sblm g tgk de lak galeri pirate ke midvalley....aku kn ske bgamboo pe lg,..sakanla bgambr..huhu...ni la antara gambar2nyer...









Reactions: 

pengalaman praktikum di sebuah pekan hilir perak

Posted on 3:19 PM
Tanggal 9 mei 2011 hingga 26 .8.2011

ermmm SSH nk citer..mmg banyak onak n duri ketika mndapt tahu keadaan sekolah yg mana pelajarnya adalh nakal-nakal belaka...namun ku gagahi jua demi menyumbng n mnyampaikan ilmu demi anak bangsa..walaupun sukr utk ku terima tpi aku xpnh pts asa...setelah 3 minggu menjalani kehidupan sebagai guru pelatih bru kini ku sedar, betapa susahnya mendidik anak bangsa utk menjadi yg tbaik di masa hdpn mereka....

tAPi................

Sekiranya mereka tidak mempunyai semangat utk belajar untuk mse hadapn mereka mcmner mereka nk ubah hidup mereka...kebanyakn mereka adalah dri keluarga estet2, nelayan n bekerja sendiri....kdg2 hatiku terdetik memikirkan mereka...apakah tujuan mereka ke sekolahh?..hanya utk bergaduh, bermain sahaja ker...tidakkh mereka memikirkan masa dpn mereka.............hmmmmm...sggh sedih aku meliht keadaan mereka yg tdk mahu belajr bsnggh2 dan suka melawan kata2 guru.....sedarlah wahai ,murid2..ilmu itu adalah penting , tanpa ilmu kiter xboleh pergi jauh n bjaya...


teringt aku ketika msuk kedlam kelas..aku amat naik angin n dan marah2...kerana mereka langsng tidak bsedia utk belajar..cume de segelintir yg mberikn tumpuan n membawa buku teks...pnt aku menjerit2 meminta mereka duduk n diamm....de jghak yg ponteng,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,akhirnya aku telah gagal dalam mengawal kelas n menarik phatian mereka,,,,,,,,,,,,bagaimankah aku nk mngatasinyer.............hurmmmmmmmmmmmm

Reactions: 

Beza Cinta, Sayang, Minat Dan Suka

Posted on 12:20 PM









Cinta - Kita memang mengharapkan dia menjadi milik kita. Segala apa yang kita buat, kalau buleh nak dia tahu.. dan kita sebuleh mungkin tak nak sakitkan hati dia. kita akan sentiasa berfikir tentang dirinya. (dalam erti lain : cinta di tujukan kepada seseorang yg kita selalu ingat dan mimpi.. Tanpanya kita akan rasa sunyi dan kita cintakan sepenuh jiwa dengan hati yg ikhlas kepadanya walaupun dia buat tak tau je)


Sayang - Kita memerlukan dia di masa kita mahukan seseorang untuk berkongsi rahsia dan kisah duka kita. selalunya kita akan sayangkan seseorang yang menjadi TELINGA kepada masalah kita. (dalam erti lain : sayang di tujukan kepada seseorang yang boleh membuangkan masa dia untuk mendengar dan memeningkan kepalanya dgn masalah kita dan kita jugak boleh menyakitkan hati dia kerana kita bukannya cinta kepadanya)


Suka - Kita sukakan dia kerana dia kelakar. Dia happy-go-lucky. Bila bersama dengan dia, kita rasa nak tergelak sampai nak pecah perut. Tapi, kita taklah rindu sangat kat dia bila tak berjumpa seminggu…(dalam erti lain : suka di tujukan kepada seseorang yang boleh menjadi pelawak kepada kita. Kita akan suruh dia diam sekirangnya keng kita dah nak pecah…)


Minat - Apa sesuatu pada dirinya yang menarik kita untuk mendekatinya.(dalam erti lain : minat ditujukan kepada seseorang yang ada sifat, peribadi atau barang yang kita mahukan… )

Tetapi kita kena ingat bahawa tanpa minat , suka dan sayang kita tidak akan CINTA pada seseorang itu…

Reactions: 

10 peranan untuk jadi guru cemerlang.

Posted on 7:30 PM
Kecemerlangan sebenar seorang guru tidak boleh diukur pada keupayaan dan kemampuan mengajar semata-mata kerana fungsi sebenar guru bukan setakat melahirkan pelajar yang mempunyai pencapaian terbaik dan cemerlang dari segi inteleknya, tetapi juga merangkumi segenap aspek kehidupan insan iaitu jasmani, emosi, dan rohaninya dan berakhlak cemerlang ( Hasrat yang tersirat di dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan ). Berikut 10 peranan yang perlu dilaksanakan guru untuk menjadi orang yang cemerlang :-
1.Guru sebagai PENDAKWAH :

Guru bertanggungjawab bukan saja mengajar dan menyampaikan ilmu kepada pelajarnya, tetapi juga membentuk mereka menjadi insan sehingga boleh berperanan mengajak manusia kepada kebaikan dan mencegah manusia melakukan perkara yang tidak baik.

2.Guru sebagai PENDIDIK :

Guru perlu melaksanakan tugas asasinya untuk membentuk pelajar menjadi insan seimbang dari segi jasmani, emosi, rohani an intelek seperti yang terkandung dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Sebenarnya mendidik bukanlah tugas guru semata-mata, sebaliknya setiap orang mesti menjadi pendidik.

3.Guru sebagai PEMIMPIN :

Setiap guru bertanggungjawab memberi bimbingan dan pimpinan kepada anak didiknya. Guru adalah pemimpin sekurang-kurangnya pada peringkat kelasnya. Jika pengetua adalah pemimpin di sekolah. Guru yang akan melahirkan pemimpin. Oleh itu, guru yang tidak boleh menjadi pemimpin yang baik, tidak boleh menjadi guru yang baik.

4.Guru sebagai PEKERJA :

Guru perlu melaksanakan tugas dan tanggungjawabnya seperti diamanahkan oleh majikannya. Dengan itu, guru mesti patuh pada arahan yang diberikan kepadanya.

5.Guru sebagai PENGUSAHA :


Sama seperti seorang pengusaha, guru juga perlu memiliki sifat inovatif dan kreatif supaya hasil usahanya mengajar dan mendidik pelajar mencapai keuntungan yang diharapkan. Keuntungan di sini bukan keuntungan dalam bentuk kebendaan, sebaliknya kejayaannya melahirkan modal insan yang mempunyai nilai tambah. Dengan itu,pelajar berkenaan akan menjadi modal insan yang berguna untuk diri sendiri, keluarga, masyarakat dan negara. Untuk mencapai matlamat ini, guru mestilah bersedia dan sanggup memberikan kepada pelajarnya ilmu dan kemahiran lebih daripada apa yang ada dalam sukatan pelajaran.
6.Guru sebagai PROFESIONAL :

Guru mestilah melaksanakan tugasnya dengan secara profesional dengan mengamalkan sifat seperti berdisiplin, menepati waktu dan tidak pilih kasih terhadap pelajarnya.

7.Guru sebagai PENGIKUT :

Setiap guru bukan saja perlu menjadi pemimpin tetapi juga pengikut yang baik. Malah ada cerdik pandai yang menyatakan bahawa mereka yang tidak boleh menjadi pengikut, tidak boleh menjadi pemimpin yang baik. Sebagai pengikut, guru mesti menerima dan melaksanakan arahan ketuanya ( Pengetua ).

8.Guru sebagai PEJUANG :

Guru mesti bekerja dan melaksanakan tugas serta tanggungjawabnya dengan bersungguh-sungguh, bukan bersikap sambil lewa serta melepaskan batuk di tangga. Malah guru mesti mempunyai agenda yang jelas dalam melaksanakan tugas, tetapi bukan agenda peribadi, sebaliknya sentiasa meletakkan keutamaan bertugas untuk mendidik anak bangsanya menjadi orang yang berilmu serta berguna kepada masyarakat dan negara.

9.Guru sebagai PENYOKONG :

Guru mesti memberi sokongan kepada perkara yang mendatangkan faedah dan manfaat kepada pelajarnya. Bagaimanapun, sokongan itu mestilah berdasarkan kebenaran dan berprinsip, bukan sokongan secara membuta-tuli.

10.Guru sebagai orang yang PRODUKTIF :

Guru perlu sentiasa menggunakan masa dan tenaganya dengan cara yang berkesan sama ada sewaktu di sekolah mahupun selepas waktu persekolahan. Sehubungan itu, guru tidak boleh beranggapan tugasnya pergi dan balik dari sekolah sebagai rutin harian yang tidak mempunyai sebarang makna atau sekadar untuk memenuhi arahan dan tanggungjawab yang diberikan, sebaliknya ia perlu sentiasa berusaha menggunakan masa dan tenaganya bagi kebaikan pelajar, sekolah dan masyarakatnya. Tiga perkara asas yang perlu dimiliki oleh guru untuk membolehkan mereka memahami dan melaksanakan 10 peranan di atas:-

1. Memiliki ilmu : Guru mesti menguasai ilmu dalam bidang dan subjek yang diajarnya. Malah guru perlu sentiasa meningkatkan ilmunya dalam bidang dan subjek berkenaan supaya ilmu dan pengetahuannya seiring dengan perkembangan semasa.

2. Memiliki kemahiran : Untuk menjadi orang yang cekap dan berkesan, guru perlu memiliki kemahiran yang diperlukan seperti kemahiran menyampai dan kemahiran berkomunikasi.

3. Memiliki sikap yang betul : Guru perlu memiliki sikap dan kefahaman yang betul mengenai tugas dan tanggungjawabnya serta melaksanakannya dengan sepenuh hati, bukan bersikap sambil lewa. Ia termasuk membuat persediaan dan persiapan untuk menyampaikan ilmu kepada pelajar di dalam kelas.

***Dalam konteks guru , guru yang cemerlang adalah yang memperlihatkan kemahiran, pengetahuan, kesungguhan dan keghairahan terhadap pelajar, sekolah dan masyarakat melebihi standard semasa yang ada. Guru yang berupaya menghasilkan pelajar yang luar biasa.

Reactions: 

bday aku arinie

Posted on 2:41 AM
firstly tima kasih wat semua kwn2 ku n ahli keluarga kerana memberikan ucapan bday pada ku...tua dh 26 thn maa...kawin pon xlg..hhu...xlpe jge tima ksih sgt2 buat kekasih hatiku Haffiz Ahmad Shokree.. yg sntiasa menjadi penghibur hatiku..coz wish bday ayg...huhu...i love u so much..muaahh

Reactions: 

akhirnya siap gak design photoshop aku...huhu

Posted on 6:12 PM
ni la hasil2nya..walaupun xseberapa masih dalam proses pembelajaran huhuu..sape2 nak komen silakan yer....huhu














Reactions: 

AT MULTIMEDIA KELAS

Posted on 5:37 PM

today lec kami yang tercinta sir r mengajar kami tentang menghasilkan blog bagi projek kumpulan kami iaitu haiwan kesyangan yang berkonsepkan alice in wonderland

Reactions: 

ladies coachh yer..

Posted on 8:41 PM
ainie onthe way nk lik tm aku menaiki komuter dri s.alm..semasa dlm pjlnan aku mnaiki koc wanita..jdi tmpt ni mmg utk ladies jela...tup tap2 time kt stesen mne nth aku dh lpe..de seorng pmpuan cina ni pon msuk ke koc wnita..n pabila dia tpndang kelibt seorng llaki didlm koc wnita dia trus g kt laki tsebut n bkata2... "awak x nmpk ke tu simbol pe..ladieskn..knpe awk naik jgak...n pmpuan tsebut memrhi laki india tsebt dgn truk..tkt wei tgk..smpi laki tu kte awk nk kne sepak ke..n then pmpuan tu ckp sepkla..sye xtkt,,uii ngeri weii..aku tgk..huhuu..
after laki tu keluar pmpuan tu trus mnerpa de mamat laki mlyu yg sngguh poyo..n hnye mlwn tndkn pmpuan cine tsbt...n mreka blwn ckp..tegang wei...last sekali bngse amoi ni sndiri pon de..pe lg mrh gak dia..tpi dlm bhse cinela,,uiii pnglmn yg buat ku bdebar2..nsib x de pertelingkhn trok..boleh kawal..

aku nk ingtkn kt laki2 jgn ko msuk lg ke koc wnita..sat g jmpe pmpuan cine tu mati ko kne hamun..hehe..

ni simbol koc wanita kalo mne2 yg xtau lg..lg2 kaum adam yg slalu naik komuter..


papepn pmpuan tu mmg btol..tpi cre dia yg slh..coz mrh dlm nada yg tinggi..renung2kn selamat beramal..

Reactions: 

kesibukan mbuat assgment..

Posted on 12:07 PM
no time for update my blog..so much work to do...huhu..
how can i manage my time for enjoy n study...huhu..
so bored n stresss....

Reactions: 

cara nak bagi laptop or pc jdi laju

Posted on 2:29 PM
Salam. arini aku dpt 1 cara yg tbaru dari lec aku ttg komputer. Seperti biasa kebanyakan laptop menyimpan pelbagai perisian di dalamnye dan menyebabkn laptop menjadi lambat utk dibuka. Jadi lec aku telah syokan 1 software yg boleh menyelesaikan semua permasalahan korang. Fungsinya sama seperti defragmented yg ada kt program laptop korng tu. tpi yg ni lagi bgusla coz kiter boleh tau dan susun file2 yg kiter jarang guna. Jadi selamat mencuba

Ni aku sertakan sekali lamn web yg boleh korng gunakan utk download software ini

www.ashampoo.com/en/usd

korang amik yang Ashampoo-WinOptimizer-7

Reactions: 
sekadar ingin berkongsi info..sudahkah anda membuat PERMOHONAN PERTUKARAN PINJAMAN ( 3% ) KEPADA PEMBIAYAAN UJRAH ( 1% ) untuk PTPTN..just klik here n follow the isntruction ok..

http://www.ptptn.gov.my/gateway/ujrah.jsp

borang untuk anda kemaskinikan akan diemelkan kepada anda. Semak di SPAM di emel anda jika tiada di inbox. saya baru selesai melaksanakan tanggungjawab saya td..anda bagaimana?..:P

Reactions: 

FACEBOOK WILL END ON MARCH 15th! | Weekly World News

Posted on 3:00 PM
FACEBOOK WILL END ON MARCH 15th! | Weekly World News

Reactions: 

Terlalu banyak ketawa lalaikan manusia kepada kematian

Posted on 12:00 AM
SUKA dan duka menjadi asam garam kehidupan. Setiap insan sering dihadapkan dengan pelbagai keadaan hidup yang memerlukan tindakan mental dan fizikal tertentu.

Menangis dan hiba sering dikaitkan dengan kedukaan dan penderitaan, manakala ketawa selalunya menjadi manifestasi keriangan dan kepuasan yang tidak semua insan dapat merasainya.
Islam tidak pernah melarang umatnya untuk melahirkan rasa kegembiraan dan kepuasan hati mereka dengan ketawa. Namun, sebagai agama syumul dengan pelbagai adab dan disiplin, syariat tetap membataskan tahap ketawa yang dibenarkan.
Ia bagi mengelakkan orang Islam dipandang rendah martabatnya oleh bukan Islam. Menyingkap sirah Rasulullah SAW ketika hebat melancarkan misi dakwah melalui jihad perang selepas hijrah ke Madinah.

Allah menempelak sebahagian tentera munafik yang pada mulanya menyatakan persetujuan untuk bersama Baginda di medan peperangan. Bagaimanapun, mereka membatalkan janji dan persetujuan pada saat genting tentera Islam bakal bertarung dengan kekuatan tentera Musyrikin Quraisy dalam Perang Uhud.

Berikutan peristiwa itu, Allah berfirman yang bermaksud: “Oleh itu bolehlah mereka ketawa sedikit (di dunia ini) dan mereka akan menangis banyak (pada akhirat kelak), sebagai balasan bagi apa yang mereka usahakan.” – (Surah at-Taubah, ayat 82)

Jelas daripada mafhum ayat ini, Allah mengungkapkan sifat lazim kaum munafik selalunya suka mengamal tabiat ketawa berlebihan. Sedih, murung, riang, gembira dan ketawa adalah sentuhan naluri semula jadi, tetapi Islam tetap mengehadkan untuk mengelak berlaku dalam keadaan melampau.
Lantaran Islam menyediakan pilihan yang boleh diamalkan bagi mengelak kita daripada bertindak di luar batasan kemanusiaan apabila hati dan perasaan bertindak balas dengan apa yang dialami.

Rasulullah SAW bersabda bermaksud: “Dan janganlah kamu banyak ketawa kerana banyak ketawa itu mematikan hati.” (Riwayat Ahmad dan at-Tirmizi)

Sewajarnya setiap insan mukmin segera menginsafi diri untuk tidak menjadikan ketawa sebagai perantara menzahirkan perasaan tersendiri dengan cara berlebihan. Perbuatan itu dibimbangi boleh membawa kepada beku dan matinya hati.

Saidina Umar al-Khattab pernah berkata, seseorang yang banyak ketawa nescaya akan kurang rasa takutnya kepada Allah. Apabila rasa takutnya berkurangan, maka akan kuranglah taatnya kepada Allah.

Ketawa yang sampai ke tahap berlebihan, maka ia lebih mengundang perkara negatif. Orang banyak ketawa lebih suka membiarkan masa berlalu tanpa diisi dengan sesuatu bermanfaat. Banyak ketawa juga boleh melupakan manusia daripada mengingati mati dan himpunan dosa yang menimbun dalam diri.

Apabila lupa kepada mati, manusia lupa membuat persiapan menuju ke alam abadi kerana terlalu leka dengan keindahan, kekayaan, keseronokan dan kegembiraan yang tidak lebih hanya bersifat sementara.

Justeru, bermuhasabah diri adalah jalan paling terbaik supaya tidak terlalu leka dengan keseronokan dan keriangan yang dinikmati di dunia. Kita juga diminta tidak mudah berpuas hati dan leka dengan pencapaian tersendiri dan akhirnya menjadikan ketawa sebagai teman kepada keseronokan.

Sekali lagi ditegaskan bahawa Islam tidak pernah melarang umatnya untuk ketawa, tetapi biarlah di atas landasan syariat yang sederhana. Kita tidak dapat mengelakkan sesuatu yang semula jadi tercipta.

Reactions: 

jln2 to pasar malam tnjong malim

Posted on 3:01 PM

jap g kol 5 nk g membelibelh dipasr..lme dh x g psr mlm nie..dhla sem ni sem last dh..huhu..cedey...

-aku suah pulang dari pasar malam...sungguh memenatkan...harini saya amat boros dalam berbelanja..tpi utk bjimat tula beli brg dapur nk masak sndiri..kn lagi jimat..hehe
arinie aku beli nasilmak + sambal sotong mmg sdp weii..n yg xleh tinggal pe lg mknan fav aku la murtabak ayam....knyg bebenor...xpe jnji sye mkn..sok leh diet balik..hehehe

Reactions: 

cara nk jdi pelajar cemerlang...

Posted on 4:59 PM




disini aku listkan antara cara2 mnjadi pelajar cemerlang dan terbilang..korang leh follow tmsuklah aku gak:..

Peribahasa Melayu berbunyi "Sediakan payung sebelum hujan." Madah Melayu ini mempunyai nilai yang tersirat begitu mendalam. Oleh itu, untuk melakukan sesuatu perkara perlu bersedia terlebih dahulu. Orang yang sentiasa bersedia akan menghadapi sesuatu kemungkinan yang datang dengan mudah, kerana mereka sudah bersedia tapi sebaliknya bagi mereka yang tidak bersedia. Mereka akan gagal akhirnya.

Ciri-ciri Pelajar yang Cemerlang

Optimistik
Pelajar yang cemerlang sentiasa yakin pada potensi diri sendiri untuk boleh menempah kejayaan dalam pendidikan. Keyakinan ini akan memberi suntikan semangat dalaman pada diri anda sendiri. Katakan 'aku BOLEH!

Jangan bersikap pesimistik
Pelajar cemerlang tidak bersikap pesimistik iaitu sentiasa putus harapan dan mengalah sebelum mula berjuang. Jangan lemahkan semangat anda sendiri. Jangan meramalkan kekalahan sebelum mula berperang. Kalau anda tidak mencuba maka kekalahan sebenarnya sudah pasti dalam tangan. Belum cuba belum tahu.

Kesedaran memikul tanggungjawab
Pelajar yang cemerlang mempunyai kesedaran dan kesediaan untuk memikul tanggungjawab sebagai seorang pelajar yang menjadi harapan agama, bangsa, negara, keluarga dan masyarakat pada masa akan datang. Maruah keluarga, masyarakat dan negara pada masa akan datang bergantung pada generasi remaja masa kini. Pelajar yang cemerlang ialah pelajar yang sedar hakikat ini. Pelajar yang menyedari hakikat ini sudah pasti akan berusaha lebih gigih agar matlamat tersebut tercapai.

Tumpuan sepenuh hati
Pelajar yang cemerlang memerikan tumpuan sepenuhnya kepada pelajaran semasa mengikuti pengajaran guru di kelas. Sikap main-main sambil belajar adalah sikap pelajar yang kurang berjaya. Pelajar yang suka bermain-main dalam kelas semasa guru mengajar adalah pelajar yang bakal menjadi orang yang dipermainkan oleh golongan 'terpelajar' pada suatu masa kelak. Malah lebih malang kalau suatu hari nanti mereka dipermainkan oleh golongan tidak terpelajar seperti mereka sendiri.

Mulakan dari awal
Pelajar yang cemerlang membuat persediaan awal apabila akan menghadapi peperiksaan tidak kira sama ada ujian bulanan, peperiksaan penggal atau peperiksaan yang sebenarnya. Persediaan awal akan membezakan pelajar yang berjaya dengan yang gagal. Persediaan awal ini termasuklah mengadakan ulangkaji, berbincang dengan rakan-rakan, meminta nasihat guru, meneliti buku-buku model jawapan dan sebagainya lagi. Jangan jadi 'bidan terjun' ke dewan peperiksaan.

Sentiasa bersedia
Pelajar yang cemerlang sentiasa bersiap sedia untuk menghadapi sebarang bentuk ujian atau peperiksaan yang bakal diadakan oleh pihak sekolah (ujian bulanan, peperiksaan penggal) atau oleh pihak kementerian (peperiksaan yang sebenarnya). Pelajar yang berjaya ialah pelajar yang sanggup dan mampu menghadapi peperiksaan bila-bila masa sahaja. Bersediakah anda andainya peperiksaan diadakan esok? Pelajar cemerlang akan berkata 'Ya!' Kalau anda peminat 'The Rock' anda akan berkata 'Just bring it on..!'

Lengkapkan peralatan
Pelajar yang cemerlang menyediakan keperluan peralatan belajar yang mencukupi seperti buku-buku rujukan, buku latihan, alat-alat tulis, nota-nota ringkas, dan sebagainya lagi. Semangat sahaja tidak mencukupi untuk mencapai kejayaan. Kelengkapan yang tidak cukup akan menyusahkan pembelajaran dan mungkin memanaskan hati anda atau melemahkan semangat untuk terus belajar. Cuba bayangkan, anda ingin basuh tangan selepas makan tetapi tiada air. Tidakkah anda rasa 'bengang'?

Tepati waktu belajar
Pelajar yang cemerlang menepati waktu belajar yang telah ditetapkan oleh pihak sekolah seperti datang ke sekolah dalam waktu yang ditetapkan dan pulang hanya setelah dibenarkan. Ini akan melatih pelajar menjadi seorang yang berdisiplin. Apabila sikap disiplin telah tersemai dalam jiwa pelajar, maka mudahlah bagi pelajar untuk mendisiplinkan diri dalam pembelajaran.

Dapatkan bantuan guru
Pelajar yang cemerlang mendapatkan bantuan guru atau kawan-kawan sekelas yang lain apabila gagal mengikuti kelas di atas sebab-sebab tertentu. Misalnya apabila pelajar sakit dan tidak dapat hadir ke kelas, pelajar perlulah mendapatkan bantuan kawan-kawan untuk mendapatkan nota-nota pelajaran, atau mendapatkan penerangan guru bagi pelajaran yang telah tertinggal itu.

Hormati guru
Pelajar yang cemerlang sentiasa menghormati guru sama ada semasa guru sedang mengajar di dalam kelas atau sewaktu berada di luar kelas. Guru adalah sumber ilmu. Oleh itu sentiasalah menghormati guru yang memberikan kita ilmu.

Bersoal jawab dengan guru
Pelajar yang cemerlang bersoal-jawab dengan guru untuk memahami pelajaran yang telah diajar. Malah ahli falsafah Yunani yang terkenal bernama Socrates pernah berkata 'carilah ilmu pengetahuan dengan cara bersoal-jawab'.

Beri pandangan membina
Pelajar yang cemerlang sering memberi pandangan dan pendapat dalam proses pembelajaran. Ini kerana dengan cara memberikan pandangan, rakan-rakan pelajar dan pelajar sendiri akan semakin memahami pelajaran tersebut. Amalan ini juga dapat melatih dan mengasah daya ketajaman pemikiran pelajar.

Berbncang dengan rakan
Pelajar yang cemerlang sering berbincang dengan rakan-rakan tentang pelajaran yang telah dipelajari. Ini biasanya dilakukan dalam kelas-kelas perbincangan, kelas tambahan atau dalam kumpulan studi. Perbincangan akan memantapkan lagi kefahaman terhadap sesuatu pelajaran.

Siapkan tugasan yang diberi
Pelajar yang cemerlang menyiapkan tugasan yang telah diberi oleh guru sama ada kerja dalam kelas atau kerja rumah, dalam tempoh yang ditetapkan oleh guru berkenaan. Pelajar yang berjaya adalah pelajar yang sering menyiapkan tugasan yang diberikan oleh guru mereka.

Tubuhkan kumpulan studi
Pelajar yang cemerlang mengadakan kumpulan perbincangan (study group) bersama rakan-rakan yang mempunyai visi dan agenda yang sama iaitu kejayaan dalam peperiksaan. Tapi jangan tubuhkan kumpulan studi yang akhirnya menjadi kumpulan bersembang! Carilah rakan-rakan yang ragin dan gigih. Tinggalkan rakan-rakan yang hanya suka temberang.

Sering masuk perpustakaan
Pelajar yang cemerlang menjadikan perpustakaan sekolah dan perpustakaan yang lain sebagai gedung ilmu pengetahuan untuk dikunjungi dan mendapatkan buku-buku untuk dipinjam. Perpustakaan adalah gedung ilmu. Perpustakaan juga adalah tempat yang sangat sesuai untuk anda mentelaah pelajaran.

Baca akhbar
Pelajar yang cemerlang membaca akhbar atau majalah-majalah akademik untuk mendapatkan ilmu pengetahuan tambahan. Secara khususnya ini merujuk kepada isu-isu am dan rencana ilmiah dan bukan ruangan gossip atau artis.

Menonton rangcangan yang sesuai
Pelajar yang cemerlang menonton rancangan televisyen yang sesuai untuk mendapatkan pengetahuan seperti Rancangan Pendidikan, Berita dan lain-lain lagi. Antara lain adalah rencana pengetahuan (seperti 'Discovery') dan berita semasa.

Lakukan peperiksaan kendiri
Pelajar yang cemerlang mengadakan ujian dan peperiksaan kendiri (sendiri) seperti dibuat dalam peperiksaan sebenarnya, untuk dijadikan sebagai pengukuhan pembelajaran. Pelajar juga perlu menganggapkan ujian dan peperiksaan yang diambil itu adalah ujian dan peperiksaan yang sebenarnya. Jika gagal bererti anda gagal dalam peperiksaan yang sebenar. Melakukan peperiksaan kendiri samalah seperti masuk ke klinik. Anda akan diberi tahu tentang 'penyakit' anda (kelemahan-kelemahan anda). Selepas itu, pandai-pandailah cari ubatnya.

Sediakan jadual waktu
Pelajar yang cemerlang menyediakan jadual waktu untuk merancang pembelajaran pelajar di luar sekolah. Minta nasihat guru atau abang-abang yang berpengalaman untuk mendapatkan corak jadual yang sesuai dan efektif. Jadual ini mestilah dipatuhi.

Sertai ceramah motivasi
Pelajar yang cemerlang mengikuti ceramah-ceramah motivasi yang diadakan untuk melahirkan semangat dan keyakinan diri.

Sertai seminar peperiksaan
Pelajar yang cemerlang mengikuti seminar-seminar peperiksaan yang diadakan bagi memahami teknik-teknik menjawab soalan peperiksaan. Sertainya seminar-seminar yang dikendalikan oleh orang yang pakar dalam bidang masing-masing. Selain daripada pengalaman, anda juga mungkin menerima pelbagai tips dan petua berguna.

Beli buku rujukan
Pelajar yang cemerlang membeli buku-buku rujukan yang sesuai. Ini dapat memantapkan persediaan pelajar. Minta bantuan guru untuk mendapatkan senarai buku-buku rujukan pilihan untuk subjek-subjek tertentu. Ingat pepatah Inggeris, "Don't judge the book by its cover." Buku yang kelihatan cantik menawan tidak semestinya baik. Hanya guru yang lebih memahami kualiti sesuatu buku rujukan.

Masuk kelas tuisyen
Pelajar yang cemerlang mengikuti kelas-kelas tuisyen untuk menambahkan lagi pengalaman dan kecekapan pelajar dalam pelajaran.

Lawatan ke pameran buku
Pelajar yang cemerlang mengadakan lawatan ke pameran-pameran buku yang diadakan. Kalaupun anda tidak membeli, sekurang-kurangnya jiwa anda akan hampir pada buku dan ilmu. Jika anda selalu menziarah sumber ilmu, ilmu itu pula akan sering menziarahi anda. Kalau anda masuk ke kedai minyak wangi, keharumannya akan terlekat juga. Kalau anda masuk ke kandang najis... (fikirlah sendiri).

Sertai kokurikulum sekolah
Pelajar yang cemerlang menyertai pelbagai aktiviti sekolah secara aktif dalam kokurikulum. Badan yang cergas akan menghasilkan otak yang sihat. Otak yang sihat pula akan melahirkan pemikiran yang lancar. Otak yang berkarat akan melahirkan pemikiran yang lembab.

Sanggup manghadapi cabaran
Pelajar yang cemerlang perlu sanggup menghadapi cabaran luaran yang hebat yang sering cuba mengganggu penumpuan pelajar pada pelajaran atau cuba mengurangkan minat pelajar untuk belajar. Antara cabaran luaran yang dimaksudkan itu adalah hiburan, aktiviti sukan yang berlebihan, amalan suka melepak dan membuang masa dan gangguan kawan-kawan yang suka mengajak pelajar melakukan perkara-perkara yang kurang berfaedah. Rayuan kekasih atau buah hati juga kadangkala merupakan dugaan yang maha hebat. Pandai-pandailah membawa diri.

Jaga keselamatan diri
Pelajar yang cemerlang menjaga keselamatan diri dengan mengelakkan sebarang bentuk bahaya yang dapat mengancam tubuh fizikal pelajar. Misalnya, jangan bermain dengan api, elektrik atau mercun. Bayangkanlah jika pelajar kehilangan jari tangan kanan dalam kemalangan.

Jaga kesihatan fizikal
Pelajar yang cemerlang menjaga kesihatan tubuh badan dengan cara menghindari sebarang bentuk penyakit. Makan makanan yang berzat. Kurangkan makanan ringan atau 'junk-food'. Hindari makan di gerai-gerai yang kotor atau membeli kueh-kueh yang terdedah tanpa ditutup. Jangan berjaga sepanjang malam. Ini boleh menjejaskan kesihatan.

Makanan seimbang
Pelajar yang cemerlang menjaga dan mengawal pemakanan dengan memakan makanan yang seimbang. Ini akan menjamin kesihatan badan yang baik dan otak yang dapat berfikir dengan lebih lancar. Pilih jenis makanan yang sesuai untuk minda dan kesihatan tubuh badan.

Malu bertanya sesat jalan
Pelajar yang cemerlang tidak segan untuk menimba pengalaman daripada pelajar-pelajar yang telah berjaya dalam peperiksaan. Jadikan abang-abang dan kakak-kakak yang telah berjaya itu sebagai model atau contoh pelajar cemerlang. Perhatikan ciri dedikasi dan disiplin mereka dalam menghadapi peperiksaan. Pengalaman mereka yang telah berjaya itu sungguh berharga untuk pelajar yang bakal menghadapi peperiksaan.

Sembahyang
Pelajar yang cemerlang menjaga sembahyangnya. Bagi pelajar Islam, tunaikan sembahyang lima waktu seperti mana yang telah disyariatkan oleh agama. Bagi pelajar bukan Islam yang lain, lakukan amalan ibadat agama masing-masing.

Doa
Pelajar yang cemerlang sentiasa berdoa dan mengharapkan pertolongan daripada Tuhan. Aspek kerohanian ini juga sama penting dengan aspek jasmani dan minda pelajar.

Tawakkal
Pelajar yang cemerlang berserah diri kepada Tuhan dan tidak putus asa jika gagal. Apabila menghadapi kegagalan, berusahalah lagi dengan menjadikan kegagalan itu sebagai iktibar dan panduan untuk lebih berjaya. Jadikan semua bentuk kegagalan sebagai pengukuh diri untuk mencari kejayaan yang lebih cemerlang.

Reactions: 

Search This Blog

Total Pageviews

Followers

Siapa Cikgu Adilah

My photo
shah ALAm SECTION 4, SELANGOR, Malaysia
aKU adALAH sorng inSAN yg hANYA mAMPU MENGEJAR CITA2 yg MGKIN JDI Miliku SUATU HARI nnti. mamPUKAN ku MENgalas tggjwb nie..

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers
Loading...
Powered by Blogger.
There was an error in this gadget

songs




Gratisan Musik

ShoutMix chat widget